uvodka cinohra 1100x175 past

Stránský Martin

Po studiu na gymnáziu, během něhož uvažoval o dráze profesionálního sportovce nebo alespoň učitele tělocviku, prožil rok jako elév v Horáckém divadle v Jihlavě. Poté byl přijat na pražskou DAMU, odkud nastoupil v sezóně 1993/94 do angažmá v DJKT.

Jeho schopnost silného vnitřního zaujetí, rozsáhlé výrazové spektrum, energičnost i mužné kouzlo mu umožnily vytvořit na zdejší scéně přes padesát osobitých a přesvědčivě vystavěných rolí – od drsných cyniků a samolibých kariéristů přes posměšně vtipkující frajery či spravedlivě rozhněvané mládence až k citlivým zraňovaným mužům. Ztvárnil také postavy nekompetentních, slabošských parazitů, halících svou neschopnost do záplavy řečí. Působivě a s obdivuhodnou vnitřní pravdivostí vytvořil něžného Franciho v „Periferii“, touhou sžíraného Leonarda v „Krvavé svatbě“, Míťu v „Bratrech Karamazových“, zbabělce Mánka v „Gazdině robě“ i nepřijímaného Jamieho v „Cestě dlouhým dnem do noci“.

V minulosti nadchl rolí groteskního teroristy Padraica v „Poručíkovi z Inishmoru“, výraznou postavou dramatu „Divoká kachna“ Hjalmarem Ekdalem, pohodlným člověkem, jehož nejvýraznější vlastností je prostřednost a nezralá nevyrovnanost, a hlavní rolí nájemného vraha a agresivního násilníka, kterému ale nešlo upřít jisté kouzlo, ve hře „Zabiják Joe“.

Martin Stránský účinkuje i v komediích, vytvořil například intelektuálně slabšího, zato výřečného Žvanikina v „Ženitbě“ nebo ironického Algernona ve hře „Jak je důležité míti Filipa“. Jako host v souboru operety hrál Nicka Arnsteina ve „Funny Girl“ nebo Bejbyho v „Šakalích létech“.

V letošní sezóně ho diváci mohou vidět na jevišti Velkého divadla v titulní roli Dona Juana, ve Třech sestrách, nebo Snu noci svatojánské.

Dlouhodobě a intenzivně spolupracuje s rozhlasem, televizí a filmovými produkcemi.