PROGRAM
Martin Stránský

Martin Stránský

Po studiu na gymnáziu, během něhož uvažoval o dráze profesionálního sportovce nebo alespoň učitele tělocviku, prožil rok jako elév v Horáckém divadle v Jihlavě. Poté byl přijat na pražskou DAMU, odkud nastoupil v sezóně 1993/1994 do angažmá v DJKT.

Jeho schopnost silného vnitřního zaujetí, rozsáhlé výrazové spektrum, energičnost i mužné kouzlo mu umožnily vytvořit na zdejší scéně přes padesát osobitých a přesvědčivě vystavěných rolí – od drsných cyniků a samolibých kariéristů přes posměšně vtipkující frajery či spravedlivě rozhněvané mládence až k citlivým zraňovaným mužům. Ztvárnil také postavy nekompetentních, slabošských parazitů, halících svou neschopnost do záplavy řečí. Působivě a s obdivuhodnou vnitřní pravdivostí vytvořil něžného Franciho v Periferii, touhou sžíraného Leonarda v Krvavé svatbě, Míťu v Bratrech Karamazových, zbabělce Mánka v Gazdině robě i nepřijímaného Jamieho v Cestě dlouhým dnem do noci.

V minulosti nadchl rolí groteskního teroristy Padraica v Poručíkovi z Inishmoru, výraznou postavou dramatu Divoká kachna Hjalmarem Ekdalem, pohodlným člověkem, jehož nejvýraznější vlastností je prostřednost a nezralá nevyrovnanost, a hlavní rolí nájemného vraha a agresivního násilníka, kterému ale nešlo upřít jisté kouzlo, ve hře Zabiják Joe.

Martin Stránský účinkuje i v komediích, vytvořil například intelektuálně slabšího, zato výřečného Žvanikina v Ženitbě nebo ironického Algernona ve hře Jak je důležité míti Filipa. Jako host v souboru operety hrál Nicka Arnsteina ve Funny Girl nebo Bejbyho v Šakalích létech, v současné době hostuje v muzikálovém souboru jako policista Carl Hanratty v Catch me if you can, nebo jako otec Billyho v Billy Elliotovi.

Diváci ho dále mohli vidět jako kováře Juru Barana, který je vesnicí donucen zabít Sekala, v titulní postavě Caliguly, v postavě Kreona v tragédii Antigona, jako rozporuplného politika Geralda Feddena v brilantní inscenaci Linie krásy. V komediální sféře diváci nezapomenou na jedinečného Generála Irriguu v představení Taková ženská na krku. V poslední době Martin Stránský září ve dvojroli Viktora Emanuela Chamsboisyho a Boutona v komedii Brouk v hlavě. Publikum má v současnosti skvělou příležitost setkat se s ním v hereckém koncertu rodinného dramatu i na Malé scéně v roli manžela hlavní hrdinky Howieho. Jeho Herbert Thallmann skvostně dotváří působivý střet s nástupem nacismu v inscenaci Soumrak bohů, a v postavě Představitele završuje apokalyptickou absurditu moci v představení Neapolská choroba. Hostování v muzikálu v nedávné době završil postavou Otce v inscenaci Billy Elliot.

Dlouhodobě a intenzivně spolupracuje s rozhlasem, televizí a filmovými produkcemi.

Aktuální inscenace

Billy Elliot

Elton John / Lee Hall

Zcela výjimečný anglický muzikál podle stejnojmenného filmu vypráví strhující příběh jedenáctiletého chlapce Billyho, který touží uplatnit svůj neobyčejný taneční talent. více

Brouk v hlavě

Georges Feydeau

Když v roce 1907 psal francouzský dramatik Georges Feydeau hru Brouk v hlavě, určitě netušil, že se právě ona stane jednou z nejslavnějších komedií všech dob. více

Čarodějky ze Salemu

Arthur Miller

Světoznámý historický thriller napsal klasik moderního amerického dramatu Arthur Miller na základě skutečné události – dle jednoho z nejslavnějších čarodějnických procesů všech dob. více

Klapzubova jedenáctka

Eduard Bass

„Byl jednou jeden chudý chalupník, jmenoval se Klapzuba, a ten měl jedenáct synů. Ve své chudobě nevěděl, co s nimi, a tak z nich udělal fotbalové mužstvo.“ Kdo by neznal knihu Klapzubova jedenáctka? více

Králičí nora

David Lindsay-Abaire

Emočně silné rodinné drama pojednává o manželství, které prochází zásadní životní zkouškou. Becca a Howie se vzájemně odcizují. Postihla je totiž jedna z největších rodinných tragédií, jakou si lze vůbec představit. více

Neapolská choroba

Karel Steigerwald

Na obskurní lesní kliniku si přijede z neproniknutelného Hradu léčit Komoří obyčejný průjem, který si z moci své funkce diagnostikuje sám jako interesantní pohlavní chorobu. více

Quo vadis

Sylvie Bodorová

Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor. Libreto vychází ze stejnojmenného románu Henryka Sienkiewicze z roku 1895 a z děl antických autorů Tacita, Suetonia a Petronia. více

Vánoce na poušti

Petr Pýcha / Jaroslav Rudiš

Příběh dvou kamarádů z české rockové skupiny Tataturk. Kdysi byli stejně slavní jako Lucie, pak se po nich slehla zem. V jedné zemi je ale jejich kapela stále populární, aniž o tom ví – v totalitním Turkmenistánu… více

Partneři divadla