PROGRAM

doc. MgA. Martin Otava Ph.D.

Martin Otava vystudoval herectví a operní zpěv na Pražské konzervatoři a operní režii na Akademii múzických uměnív Praze. Několik let působil v hereckém angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle na Vinohradech,v Hudebním divadle v Karlíně a v Kolíně. V letech 1991–2006 působil jako operní režisér ve Státní opeře Praha, kde nastudoval mj. Donizettiho Nápoj lásky, Wagnerova Lohengrina, Ponchielliho La Giocondu, Gounodova Fausta a Markétku,Straussova Netopýra, Pucciniho Tosku, Verdiho Trubadúra a Maškarní ples a Rossiniho Lazebníka sevillského. Režírova lna většině našich operních scén a také v zahraniční, např. v Japonsku (v Tokiu celý janáčkovský cyklus v Orchard Hall s Tokijským symfonickým orchestrem, Ósaka), Německu (Bayreuth, Mnichov), Rakousku (Valkýra na Wagnerově festivalu ve Welsu), Španělsku (San Sebastian, Mallorca), v Monte Carlu, Itálii (Janáčkova Káťa Kabanová v Teatro Massimo Bellini v sicilské Catanii), Polsku (Straussova Salome ve Varšavské národní opeře), Norsku (Tosca v Bergenu), Lucembursku (Lazebník sevillský v Eschsur-Alzette), USA (Mozartova Kouzelná flétna v Columbus City) a také ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Janáčkova Její pastorkyňa). Bohaté zkušenosti má s inscenováním oper pod širým nebem: byl spoluzakladatelem a šéfrežisérem letních festivalů Opera Praha – Open Air v Lichtenštejnském paláci, šéfrežisérem operního festivalu Loketské kulturní léto v přírodním divadle pod hradem Loket, působil na letních festivalech ve Francii, Německu, Rakousku apod. Vyučuje obory operní režie a operní herectví na Akademii múzických umění v Praze. Od září 2009 byl ředitelem Divadla F. X. Šaldy v Liberci, od sezóny 2014/2015 stojí v čele plzeňského Divadla J. K. Tyla.

Aktuální inscenace

Carmen

Georges Bizet

Bizetova Carmen patří k největším repertoárovým stálicím operních divadel. Libreto napsala zkušená dvojice H. Meilhac a L. Halévy podle novely Prospera Mériméa zpracovávající skutečný příběh. více

Dalibor

Bedřich Smetana

Oblíbená Smetanova opera Dalibor vznikla po Braniborech v Čechách a Prodané nevěstě. Autoři líčí v idealizované podobě příběh z historických kronik o rytíři Daliboru z Kozojed, který byl nespravedlivě odsouzen a uvězněn ve věži na Pražském hradě, později po něm nazývané Daliborka. více

My Fair Lady

Alan Jay Lerner / Frederick Loewe

Jeden z nejslavnějších a nejpopulárnějších klasických muzikálů všech dob se po téměř dvaceti letech vrací na jeviště DJKT. více

Netopýr

Johann Strauss

Mnoho klasických operet má krásnou hudbu, ale pro dnešního diváka příliš naivní děj. K těm několika málo dílům, která obstojí i před dnešním divákem, patří Straussův Netopýr. více

Quo vadis

Sylvie Bodorová

Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor. Libreto vychází ze stejnojmenného románu Henryka Sienkiewicze z roku 1895 a z děl antických autorů Tacita, Suetonia a Petronia. více

Věc Makropulos

Leoš Janáček

Leoš Janáček patří k nejvýznamnějším operním skladatelům minulého století. Jeho operní tvorba se stala pevnou součástí světových operních scén. Své současníky Janáček šokoval už výběrem námětů pro své opery. více

Veselá vdova

Franz Lehár

Veselá vdova byla prvním vskutku světovým Lehárovým úspěchem. Bez nadsázky lze říci, že každé hudební číslo v této operetě je malý hudební skvost. Za všechny jmenujme píseň Hany Glawari o víle Vilje nebo píseň Danila o jeho hýření v nočním podniku U Maxima. více

Partneři divadla