uvodka cinohra 1100x175 past

Procházka Antonín

Procházka Antonín

Pochází z hudební rodiny, jeho otec byl klavíristou a dirigentem Hanácké filharmonie. Po maturitě na střední ekonomické škole byl přijat na DAMU, kterou absolvoval rolí Klubka ve „Snu noci svatojánské“. Poté v roce 1977 nastoupil do angažmá v DJKT.

Příležitost projevit smysl pro tragikomické a oscilovat mezi směšným a bolestným s prostou zranitelností mu poskytla role Hrmy v „Ostře sledovaných vlacích“ i postava Mozarta v Shafferově „Amadeovi“. Vynikající výkon podal také jako Ligurio v „Mandragoře“, Fistula v „Pokoušení“, sluha Jakub v dramatizaci „Jakub a jeho pán“ nebo Kočkarev v „Ženitbě“. Dále ztvárnil například postavu abbé Rocha v „Rozmarném létu“ či dramatika Antona Pavloviče v „Čechovovi na Jaltě“. Tesknotou, ale i odhodláním ke smíření naplnil postavu Šaška v „Králi Learovi“ a Jana Dítěte v dramatizaci „Obsluhoval jsem anglického krále“. Do portrétu zlomeného panovníka Karla IX. v inscenaci „Královna Margot“ přidal ještě rezignující zklamání a vytvořil tak postavu hluboce dojemnou svými zraněními i tragikomickou ve své snaze prosadit se uprostřed mocenských bojů svých příbuzných.

Kromě hereckých schopností je Antonín Procházka vybaven i autorským talentem. Pro činohru DJKT dosud vytvořil devět komedií (např. „Klíče na neděli“, „S tvojí dcerou ne“, „Vraždy a něžnosti“, „Věrní abonenti“), jejichž tématem je nejčastěji krize středního věku spojená s různými manželskými trojúhelníky a touhou po změně a dobrodružství; v poslední době se v jeho textech objevují i politické a společenskokritické motivy („Přes přísný zákaz dotýká se sněhu“, „Celebrity s.r.o.“, „Jednotka intenzivní lásky“ a nejnověji „Zácpa“). Napsal také čtyři hudební komedie, inscenované souborem operety DJKT, a hru „Muzikvariát“ pro Divadlo Miroslava Horníčka. Své hry Procházka většinou sám s úspěchem režíruje.

Dlouhodobě spolupracuje s televizními stanicemi i filmovými produkcemi a je také osobitým moderátorem.