PROGRAM

Historie muzikálu DJKT

Muzikál DJKT je dnes po souboru muzikálu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě nejdéle fungujícím ansámblem v České republice, který se kontinuálně věnuje zábavně-hudebním divadelním produkcím. Prehistorie dnešního muzikálového souboru DJKT sahá až k prvním operetním inscenacím samostatného českého divadla v Plzni v 2. polovině 19. století, kdy právě opereta byla spolu s hrami se zpěvy dominantním reprezentantem zábavně-hudebního divadla. Její představení provozoval operní, resp. zpěvoherní soubor, disponující orchestrem i sborem.

Samostatný operetní soubor vznikl v roce 1954 díky úsilí šéfrežiséra Rudolfa Lampy a mimořádně talentovaného a pracovitého dirigenta J. O. Karla, který se stal také prvním šéfem souboru. Herecký ansámbl měl šestnáct členů, vlastní šestnáctičlenný pěvecký sbor a dvaadvacetičlenný orchestr. Po osamostatnění souboru vzrostl celkový počet operetních představení, která se konala nejenom ve Velkém divadle, ale stále častěji v Malém, bývalém německém divadle. Po jeho uzavření v polovině 60. let se hlavním působištěm operetního souboru stalo Komorní divadlo.

První muzikál se na repertoár plzeňského divadla dostal v roce 1950 – byl jím slavný Divotvorný hrnec v české úpravě Jiřího Voskovce a Jana Wericha. V následujících letech však muzikály jako výtvor americké provenience nebyly na našich jevištích vítanými hosty, a tak si na další tituly museli diváci počkat až na začátek 60. let. Hned druhý americký muzikál v Československu však měl premiéru právě v Plzni – v roce 1963 totiž operetní soubor DJKT uvedl na jevišti Velkého divadla muzikál Colea Portera Líbej mě, Káťo! (Kiss Me, Kate) v režii tehdejšího šéfa souboru a posléze nejvýraznější tvůrčí osobnosti plzeňského muzikálu Miroslava Doutlíka a hudebním nastudování renomovaného dirigenta Dalibora Brázdy.

Muzikály si u diváků získávaly stále větší oblibu, a tak se v průběhu uplynulého více než půlstoletí v Plzni dočkaly uvedení slavné tituly jako My Fair Lady, Šumař na střeše, Muž jménem La Mancha, Hello, Dolly!, Kabaret a další, ale i muzikály méně známé jako Baker Street aneb Dobrodružství Sherlocka Holmese, Snílci, Sladká Charity či Carousel. Vedení divadla a šéfové souboru také podporovali původní českou muzikálovou tvorbu – z posledních desetiletí zmiňme například muzikály Kristián 2, Mechanický pomeranč, Kniha džungle, Viktorka Plzeň aneb jinak to nevidím, Liduschka (Baarová) nebo tituly pro nejmenší Muzikantská pohádka či Plzeňský pověsti.

Když v průběhu 90. let začali diváci k muzikálu tíhnout výrazně více než k operetě, musel se tomuto trendu přizpůsobit i plzeňský operetní soubor. Muzikálové inscenace v repertoáru postupně převládly nad operetami a zejména po roce 2000 se soubor na muzikál specializoval stále více – ostatně i proto došlo k jeho přejmenování na „soubor muzikálu a operety“. Od sezóny 2013/2014 byly operetní inscenace již natrvalo přiděleny do gesce operního souboru, disponujícího vlastním orchestrem a pěveckým sborem, a původní operetní ansámbl se tak nově stal „pouze“ souborem muzikálu DJKT.

Díky kvalitním sólistům i prvotřídním hostům, průbojné dramaturgii a úspěšným inscenacím špičkových titulů jako Sweeney Todd, Billy Elliot, Elisabeth, My Fair Lady ad. se muzikál DJKT v posledním desetiletí jednoznačně zařadil k české špičce a stále více o sobě dává znát i v mezinárodním měřítku. V jubilejním roce 2020 měl 33 členů – z toho 12 žen a 10 mužů v hereckém ansámblu a dále 11 zaměstnanců ve vedení a správě souboru. V posledních letech s výjimkou „covidových sezón“ soubor na třech scénách DJKT odehrál průměrně 180 představení, které ročně navštívilo zhruba 60 tisíc diváků.

Kromě běžného každodenního provozu, spočívajícího v uvádění představení a přípravě inscenací nových, pořádá soubor muzikálu pravidelné speciální projekty – koncerty, již tradiční setkání účinkujících s diváky před novými premiérami, nedělní muzikálová matiné, příležitostné akce s fanoušky či nejrůznější prezentační akce (Noc divadel, Divadelní ples, vystoupení na Dni otevřených dveří Českého rozhlasu Plzeň, ve Snídani s Novou, v regionálních televizích a rádiích apod.).

Pod patronací souboru působí také dětské Muzikálové studio DJKT, v němž členové muzikálového ansámblu rozvíjí talentované děti v jejich hereckých, pěveckých a tanečních dovednostech. Již několik ročníků má za sebou také „festival muzikálových nadějí“ Na scénu! na němž se každoročně v červnu prezentují studenti muzikálových a hudebně-dramatických oborů uměleckých škol z celé republiky. Nejnovější aktivitou souboru je také projekt INTRO, který si klade za cíl podněcovat tvorbu nových původních českých muzikálů – v jeho rámci již došlo k uvedení hned několika muzikálových novinek na Malé scéně DJKT. V posledních letech je také stále aktivnější fanklub Muzikálu DJKT, který pro své členy pořádá společné akce nejrůznějšího charakteru. Muzikálový soubor o svých aktivitách pravidelně informuje také na vlastním facebookovém a instagramovém profilu.

Partneři divadla