PROGRAM

MgA. Jiří Petrdlík Ph.D.

Jiří Petrdlík /*1977/ náleží k nejvýraznějším dirigentským osobnostem své generace. Vystudoval klavír, trombon a dirigování (1995–⁠2000 Pražská konzervatoř, 2000–⁠2005 Akademie múzických umění v Praze) u prof. Hynka Farkače, Miroslava Košlera, Miriam Němcové, Radomila Elišky, Tomáše Koutníka a na mistrovských kurzech šéfdirigenta New York Philharmonic Kurta Masura a BBC Philharmonic Jiřího Bělohlávka. Současně také získal několik ocenění z mezinárodních soutěží (např. D. Flick Conductor Competition London).

V letech 2002–⁠2009 působil nejprve jako dirigent Národního divadla v Brně a následně jako šéfdirigent Městského divadla v Brně. Od roku 2004 je angažován jako stálý dirigent Divadla J. K. Tyla v Plzni a často vystupuje na zahraničních i našich scénách (např. Varšava, Káhira, Toulouse, Oděsa, Szeged, Messina, Granada, North Texas University Opera, Národní divadlo v Praze).

Na poli symfonické hudby Jiří Petrdlík spolupracuje s většinou českých orchestrů (např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Český národní symfonický orchestr, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Severočeská filharmonie Teplice aj.) a pravidelně diriguje významná tělesa po celé Evropě (Vídeň, Frankfurt, Zürich, Lisabon, Porto, Varšava ad.), Severní Americe (Toronto ad.) i Asii (Wuhan, Nanning, Dalian, Tokio, Nagano ad.).

V roce 2010 zahájil dlouholetou spolupráci s Káhirským symfonickým orchestrem, kde působil v letech 2011–⁠2015 jako generální hudební ředitel a šéfdirigent.

Od sezóny 2015/2016 je hlavním hostujícím dirigentem Podkarpatské filharmonie Rzeszow (Polsko) a stálým spolupracovníkem americké nahrávací společnosti Parma Recordings. S renomovanými sólisty (např. Dimitry Ashkenazy, Ivo Kahánek, Karel Košárek, Jan Simon, Eva Urbanová, Ivan Kusnjer, Soňa Červená aj.) se představil na prestižních pódiích a festivalech (Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Musik der Meister Wien, Lehár festival Bad Ischl aj.).

Jiří Petrdlík rozvinul i bohatou činnost sbormistrovskou  (od roku 2009 umělecký šéf Pražského smíšeného sboru), muzikologickou, publikační a pedagogickou (Univerzita Karlova - PhD., Konzervatoř J. Ježka v Praze –⁠ vedoucí oddělení dirigování). Je také předsedou poroty mezinárodního festivalu Praga Cantat a jako porotce je zván i do mnohých mezinárodních soutěží.

Je členem Společnosti A. Dvořáka a předsedou Společnosti Z. Fibicha a od roku 2016 ředitelem světově unikátního festivalu koncertního melodramu Melodramfest.

Petrdlíkův široký repertoár zahrnuje skladby nejrůznějších žánrů a stylových období. V rámci své nahrávací činnosti často věnuje pozornost zřídka uváděným dílům minulých epoch i nejnovější tvorbě (např. Gluck –⁠ Ezio,  Beethoven –⁠ Kantáta na smrt císaře Josefa II. a Kantáta ke korunovaci císaře Leopolda II., Foerster –⁠ Glagolská mše, Fibich –⁠ Missa brevis, Martinů –⁠ Kuchyňská revue, Polní mše, Moniuszko –⁠ výběr z oper, Prokofjev –⁠ Evžen Oněgin, Lukáš – Pocta tvůrcům).

Aktuální inscenace

Alceste

Christoph Willibald Gluck

Autor opery Christoph Willibald Gluck patří k nejvýznamnějším reformátorům tohoto žánru. Než dospěl ke svým tzv. reformním operám, napsal celou řadu italských a francouzských oper v tehdy běžném stylu. více

Dalibor

Bedřich Smetana

Oblíbená Smetanova opera Dalibor vznikla po Braniborech v Čechách a Prodané nevěstě. Autoři líčí v idealizované podobě příběh z historických kronik o rytíři Daliboru z Kozojed, který byl nespravedlivě odsouzen a uvězněn ve věži na Pražském hradě, později po něm nazývané Daliborka. více

Italka v Alžíru

Gioachino Rossini

Vedle slavného Lazebníka sevillského patří k nejúspěšnějším operám slavného rodáka z Pesara právě Italka v Alžíru z roku 1813. více

Louskáček

Petr Iljič Čajkovskij

Vánoční příběh a sen o princi Louskáčkovi a Myším králi ožívá v našem divadle v období nejkrásnějších svátků v roce. Novým zpracováním známého klasického baletu si navíc letos připomeneme 130. výročí od jeho prvního uvedení v petrohradském Mariinském divadle. více

Netopýr

Johann Strauss

Mnoho klasických operet má krásnou hudbu, ale pro dnešního diváka příliš naivní děj. K těm několika málo dílům, která obstojí i před dnešním divákem, patří Straussův Netopýr. více

Prodaná nevěsta

Bedřich Smetana

Slavnostně nasvícená malovaná opona Augustina Němejce, kterou diváci spatří během předehry, bude vstupní branou do nové inscenace Prodané nevěsty, jejíž pojetí vzdá hold zdejšímu malebnému kraji, lidovým krojům a tradičním vesnickým výjevům. více

Quo vadis

Sylvie Bodorová

Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor. Libreto vychází ze stejnojmenného románu Henryka Sienkiewicze z roku 1895 a z děl antických autorů Tacita, Suetonia a Petronia. více

Radúz a Mahulena

Julius Zeyer / Josef Suk

Slavné pohádkové poetické drama českého spisovatele a dramatika Julia Zeyera z roku 1896 mělo svou divadelní premiéru o dva roky později v Národním divadle v Praze. Od té doby se na českých scénách objevuje pravidelně. více

Sweeney Todd

Stephen Sondheim / Hugh Wheeler

Jedinečný muzikálový thriller broadwayského barda Stephena Sondheima o kruté pomstě londýnského holiče Benjamina Barkera alias Sweeneyho Todda za nespravedlivé vyhnanství a odloučení od milované rodiny. více

Veselá vdova

Franz Lehár

Veselá vdova byla prvním vskutku světovým Lehárovým úspěchem. Bez nadsázky lze říci, že každé hudební číslo v této operetě je malý hudební skvost. Za všechny jmenujme píseň Hany Glawari o víle Vilje nebo píseň Danila o jeho hýření v nočním podniku U Maxima. více

Zkrocení zlé ženy

Jan Kučera

„Kdo lepší recept zná, jak zkrotit saň, ať mi jej řekne! Budu vděčen zaň.“ Tak vyhlašuje Petruccio svůj originální plán, jak získat oddanost i lásku nezvladatelné Kateřiny. více

Requiem v katedrále

Uvádí Divadlo Josefa Kajetána Tyla ve spolupráci s Biskupstvím plzeňským pod záštitou biskupa Mons. Tomáše Holuba. více

Partneři divadla