CS
pondělí, 13 leden 2020 11:32

Zkrocení zlé ženy ověnčeno cenami

Hned tři ceny, z toho jednu hlavní, si z devátého ročníku soutěžní přehlídky současné taneční tvorby BALET 2019 odnesla inscenace baletu DJKT Zkrocení zlé ženy v choreografii Aleny Peškové.

Vedle hlavní ceny putuje do Plzně čestné uznání Janu Kučerovi za původní baletní kompozici a cena za sólistický výkon Gaëtanu Piresovi.

Slavnostní vyhlášení výsledků přehlídky BALET 2019 spojené s předáním diplomů a prémií se uskuteční při příležitosti uvedení vítězné inscenace Zkrocení zlé ženy 19. dubna 2019 v 19 hodin ve Stavovském divadle.

Přehlídky BALET 2019 se zúčastnilo 11 baletních souborů z České republiky: Balet Národního divadla Praha, Laterna magika, Pražský komorní balet, Balet Praha Junior (soubor konzervatoře Taneční centrum Praha), Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Jihočeské divadlo České Budějovice, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Moravské divadlo Olomouc s 28 inscenacemi.

Pětičlenná porota pracovala ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Shromáždila rekordních 116 odborných posudků, které mají nezastupitelný dokumentačně-kritický význam. Regionální soubory oceňovaly zájem o svou práci i to, že se zvýšil počet recenzí a kritik především v odborném tisku.

Soutěžní přehlídku BALET 2019 pořádala Asociace tanečních umělců ČR (dříve Taneční sdružení ČR) za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Ceny a prémie poskytly firma Grishko, Nadace Život umělce a Nadace Český literární fond.

Inscenační přehlídky se zúčastnily všechny stálé samostatné baletní soubory, které měly v uplynulých pěti letech alespoň jednu premiéru. „Zájem divadel zúčastnit se tak potvrzuje opodstatnění přehlídky, potřebu alespoň takovéto konfrontace jednou za čas, když už nemůže dojít ke srovnání na jednom místě a v koncentrovaném čase,“ říká předseda poroty Zdeněk Prokeš a dodává: „Na druhou stranu je tento model několikanásobně levnější a umožňuje neomezenou volbu repertoáru i širokou účast souborů. Je bezesporu objektivnější, protože představení se konají v domácím prostředí; výkony ani inscenační tvar nejsou ovlivněny zájezdovými podmínkami.“

Cílem přehlídky, která je pořádána od roku 1992, je podnítit taneční a baletní soubory, aby zvyšovaly pozornost současné původní domácí tvorbě a usilovaly o její pravidelné uvádění. Přehlídka ukázala to, co považují soubory za své nejlepší reprezentativní inscenace.

 

Text: Taneční aktuality

Muzikál_858x246.jpg