CS
neděle, 19 duben 2020 19:09

Vítězné tažení baletu Zkrocení zlé ženy

19. dubna 2020 se mělo uskutečnit slavnostní předání cen prestižní soutěžní přehlídky soudobé taneční tvorby BALET 2019. Náš soubor baletu, který na přehlídce zabodoval s inscenací Zkrocení zlé ženy, by si šel převzít hned tři ceny. Těšil se také na uvedení vítěžné inscenace před diváky ve Stavovském divadle. Příležitost hostovat v Praze musela být vzhledem k současné situaci odložena na neurčito.

 

Přehlídky BALET 2019 se zúčastnilo 11 baletních souborů z celé České republiky. Nejvýznamější tuzemskou soutěžní přehlídku pořádá Asociace tanečních umělců ČR (ATU) jednou za tři roky. Její odborná porota tentokrát zhlédla a ohodnotila celkem 28 inscenačních vystoupení. Obecným cílem přehlídky, která se poprvé uskutečnila již v roce 1992, je obrátit pozornost baletních souborů k současné tvorbě domácích autorů a motivovat divadla k zájmu o původní inscenace. Divadlu J. K. Tyla se vedle věhlasných titulů světových autorů daří pravidelně nasazovat právě díla původní. Taneční adaptace shakespearovské komedie Zkrocení zlé ženy je jedním z nich. Za uznávaným baletem stojí choreografka a autorka libreta Alena Pešková a tvůrce hudby, dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera.

Ziskem Hlavní ceny přehlídky se Zkrocení zlé ženy dočkalo jednoho z nejvyšších možných ocenění baletní tvorby u nás. Další cena náleží dle hodnocení poroty sólistovi baletu DJKT Gaëtanu Piresovi za nejlepší sólistický výkon v roli Petruccia. Nadaný tanečník byl již před časem za tuto roli zařazen do nominací na Cenu Thálie. Jan Kučera si rovněž vysloužil samostatné ocenění – čestné uznání za původní hudbu k baletu. Mimořádný baletní počin se v loňském roce těšil z úspěchu také prostřednictvím představitelky hlavní ženské role. Jarmila Hruškociová se za svou interpretaci Kateřiny radovala ze širší nominace 26. ročníku Cen Thálie. 

Všechna dosavadní hodnocení a recenze baletního Zkrocení zlé ženy zkrátka nešetří superlativy, a není divu. Autorům inscenace se podařilo uchopit klasický renesanční příběh a přetransformovat ho do nečekaně svižné a současné taneční podívané. Dějiště se přesouvá do moderní doby a opírá se o inspiraci zlatou érou swingu. Proto odborná kritika chválí nejen působivou choreografii a jednotlivé taneční výkony, ale také invenci tvůrčího týmu a schopnost poukázat na nadčasovost zdánlivě historického tématu. Zápletka se díky tomu může divákovi zdát mnohem bližší, povědomější. Pevně věříme, že veleúspěšná inscenace ještě potěší mnoho diváků!