CS

Ostatní inscenace

Steigerwald Karel

Významný český dramatik, scénárista a novinář se narodil v dubnu 1945 v rodině s dlouhou lesnickou tradicí. Po maturitě na Střední všeobecně vzdělávací škole v Semilech studoval na Fakultě elektrotechniky ČVUT v Praze, poslední ročník ale neuzavřel a přihlásil se na pražskou FAMU. Studium scenáristiky ukončil v roce 1972, již během studií ale začal psát glosy a fejetony do časopisů Mladý svět, Student, Literární listy a Listy. 

V roce 1973 se stal scenáristou Filmového studia Barrandov, kde působil až do roku 1979. V následujícím desetiletí byl ve svobodném povolání, krátce pracoval jako dramaturg hraných pořadů v Krátkém filmu a navázal úzkou spolupráci s legendárním Činoherním studiem v Ústí nad Labem. Od roku 1988 působil v Divadle Na zábradlí jako dramaturg a následně v letech 1991–93 jako šéf činohry. V roce 1994 se stal redaktorem, od srpna následujícího roku zástupcem šéfredaktora Lidových novin, od června 1996 samostatným vedoucím komentátorů. Od roku 1998 komentoval aktuální dění pro Mladou frontu DNES, významně spolupracoval také s revuí Svět a divadlo a s Přítomností.

Jeho dramatická tvorba se zaměřuje na společenskou a politickou satiru, texty provází prvky grotesky a absurdního divadla, satirické nadsázky i dialogu, založeném na frázi a jazykovém automatismu. Všem dílům je společná bystrost, inteligence a nemalá míra ironie. Během svého uměleckého života napsal desítky her, povětšinou s politickým podtextem, např. Dobové tance, Foxtrot, Tatarská pouť či Neapolská choroba (obě ve spolupráci s Ivanem Rajmontem), Oprátka a jáma, Italské pohyby, Nobel, Políbila Dubčeka a Má vzdálená vlast. Neméně významnou část Steigerwaldovy tvorby představují soubory článků, komentářů a fejetonů s názvy Obrana sprostých slov a Co s námi bude? jako výběr z jeho často provokativní publicistiky. V letech 1993–97 působil jako člen a místopředseda Rady České televize. 

Macbeth_NsO_FB_960x361.jpg