úterý, 07 březen 2017 12:02

„Šel jsem do toho ze zvědavosti,“ přiznává Karel Devera, autor scény k Oliveru Twistovi

Již druhým scénografickým počinem Karla Devery, který je jevištním mistrem Velkého divadla, bude balet Oliver Twist. Vše začalo Obrazem Doriana Graye, kdy ho Richard Ševčík oslovil, aby navrhl scénu. 

„Věděl jsem, že je Karel šikovný a výborně maluje,“ vysvětluje dnes choreograf své rozhodnutí. „Šel jsem do toho z kamarádství a také ze zvědavosti, “ upřesňuje Karel Devera a dodává, že se rýsují další společné projekty. 

Jaké to má výhody, když jevištní mistr navrhuje scénu?

Výhoda je v tom, že vím, co obnáší stavba scény v praxi a proto se snažím na věc dívat i z druhé stránky. Byl jsem se podívat na Nové scéně a se strojníky jsem zjišťoval, jak fungují tahy, točna a veškeré technické vybavení.

Jako jevištní mistr zodpovídáte za hladký průběh stavby scény před každým představením, můžete z hlediska své profese už v průběhu výroby někdy říct: „Tak tohle nepůjde!“?

I to se stává, chodím na výrobní porady do dílen, a když vidím, že by scéna byla třeba moc těžká a bylo by fyzicky nemožné s ní manipulovat, tak musím říct, že to není možné. Vzpomínám si na situaci, kdy všichni scénografové chtěli mít na jevišti velké schody. Ale my skladujeme kulisy ve skladovacích klecích, co se do nich nevejde, musí být uloženo někde jinde v budově. V tu chvíli jsem musel taktně upozornit na to, že buď přistavíme kus divadla, nebo to nepůjde.

Můžete prozradit, jaká bude scéna Olivera Twista?

Myslím, že doba, kdy se měnily malované kulisy na tazích, už je pryč. Chtěl jsem, aby scéna Olivera Twista znázorňovala vícero prostředí. Navrhl jsem dřevěnou konstrukci se soustavou praktikáblů a využil jsem trapézový plast, který vytváří zajímavou strukturu. Rozhodli jsme se, že využijeme obě strany kulis, které budou umístěné na točně. Na „ošklivé straně“, jak říkáme pracovně, budou přiznané všechny opory a staré praktikábly a budou se tam odehrávat scény v drsných podmínkách: V sirotčinci, v pohřebním ústavu atd. Naopak pohledová strana kulis bude představovat město nebo hezký byt.

Vzpomínáte si ze své praxe na nějakou scénu, kterou vás vyloženě bavilo stavět?

Ano, bavila mě opera Carmen, která se tady hrála celých deset let. Stavba byla hodně náročná, v prvním obraze byla obrovská scéna, která se o pauze musela pozměnit a o druhé pauze se pak celá „potopila“ pod podlahu a na točně vzadu už byla připravení další scéna plus tahy. Náročné to pak bylo, i když se druhý den přišlo bourat. Nejprve jsme uklidili to, co bylo na točně a pak ze země vyjel ten neskutečný „binec“. Baví mě, když se podílím na inscenaci, která je dobrá a má nějaký smysl, náročnost stavby mi pak skoro vůbec nevadí.

 

Podívejte se na fotografie z předávací porady a dokončené scény.