CS
úterý, 20 červen 2017 15:47

Rozhovor se sopranistkou Ivanou Veberovou

Ivana Veberová je s projektem Noc s operou spjata již od prvního ročníku, aby také ne, patří ke stálicím plzeňského divadla, kde je od roku 2006 v angažmá. Její první rolí byla v roce 2005 Mařenka v Prodané nevěstě, tutéž roli si zopakovala v inscenaci z roku 2014, kdy za svůj výkon obdržela Cenu Thálie.

Mezi tím však byla řada jiných výrazných rolí. Ivana Veberová byla vynikající Aidou, Desdemonou nebo Lady Macbeth v operách Giussepa Verdiho a právě nejkrásnější melodie z Verdiho oper přednese spolu se španělským barytonistou Davidem Bañosem již tento pátek v lochotínském amfiteátru.

Letos budete v amfiteátru na Noci s operou účinkovat už potřetí. Víte tedy, do čeho jdete ...

Na letošní ročník Noci s operou se velice těším.
První rok to bylo takové, že člověk vlastně netušil, do čeho jde. Druhý rok mne čekala inscenace Aidy a jízda na velbloudu, s čímž se také člověk nesetkává běžně. Letos vystoupím v první polovině večera na Verdi Gala, což bude vlastně koncertní provedení těch nejkrásnějších árií, duetů i sborových scén z Verdiho oper. Mnohé z nich jsem již zpívala v divadelních inscenacích, takže si myslím, že si budu moci skutečně jen užívat tu krásnou hudbu a vnímat jedinečnou atmosféru lochotínského amfiteátru.

V DJKT jste ztvárnila řadu verdiovských rolí. Jaké máte nejraději a na které árie se mohou těšit návštěvníci Noci s operou?

Verdiho opery mám velmi ráda. Nenašla bych snad jedinou jeho árii, o které bych mohla říct, že není něčím zajímavá nebo že nemá své kouzlo. V Plzni jsem měla možnost nastudovat opery Otello, Traviatu, Aidu a Macbetha. Na koncertě v mém podání uslyšíte například árii Leonory ze Síly osudu, duet Aidy a Radama a árii Lady Macbeth.

Jak budou vlastně probíhat zkoušky s vaším pěveckým partnerem, se kterým budete zpívat tuším poprvé?

 S tenoristou Davidem Bañosem budu zpívat poprvé. Máme před koncertem naplánované asi tři zkoušky, což je na sezpívání již známých věcí plně dostačující. Vždycky je fajn, když se člověk může s kolegou sejít několik dní před koncertem a v klidu si vše, i s dirigentem a orchestrem, projít.

Vloni jste oslavila desátou sezonu v angažmá, lze vůbec z té řady rolí vybrat nejmilejší?

Můj první debut na plzeňském jevišti byl 6. 2. 2005, a to v roli Mařenky v Prodané nevěstě. Od té doby jsem zde nastudovala mnoho inscenací. Kolik jich přesně bylo vám asi takhle z hlavy nepovím, ale odhadem asi 35. Každá z rolí, ať už malá nebo hlavní, ve mně zanechala svou vzpomínku.
Kdybych měla zmínit několik nejmilejších, řekla bych asi Mařenku- má první vůbec, a ta za kterou jsem dostala Cenu Thálie. Dále asi Rusalka, Jenůfa, Desdemona,Liu, Tosca, Santuzza- moje srdcovky. A pak ještě Adriana Lecouvreur, Gioconda, Aida, Lady Macbeth a Médea- to jsou ty, co člověku daly nejvíce zabrat, ale o to víc byl za ně rád, že se na nich nejvíc naučil a posunuly ho někam dál...

Na co si musí operní diva dávat pozor, aby nepřišla o hlas?

Pěvce živí jeho hlasivky, tak se k nim samozřejmě musí chovat podle toho, pokud chce, aby mu vydržely až do důchodu. Což se mu ovšem i přes jeho veškerou snahu nemusí povést. Důležité je hlasivky příliš nepřepínat, potřebují i svůj hlasový klid a dostatečný spánek. Pokud možno, nezpívat do indispozice, vyvarovat se rolím mimo hlasový obor a snažit se o správnou pěveckou techniku.
Klimatizace v autě také jistě hlasivkám před výkonem nesvědčí, ale pokud není vyhnutí, řeším to častým přísunem tekutin, aby se hlasivky nevysušily. To se týká i přílišného horka v letních měsících. Jinak se dá říci, že co zpěvák, to jiné potřeby. Někdo má rád před zpíváním teplé nápoje, jiný preferuje studené, někdo raději zpívá nalačno, jiný najezený. Někdo nesnáší třeba zelený čaj, jinému vyhovuje mléko a naopak. Každý si zkrátka musí vyzkoušet, co mu vyhovuje.

Co by kromě nadání a píle měl mít úspěšný pěvec?

Jakou vlastnost by měl zpěvák mít? Myslím, že to co jste zmínila- nadání a píle-je to nejdůležitější. Krom toho ještě zdravý fyzický fond, pěveckou inteligenci, zdravé sebevědomí, ale i pokoru a hodně štěstí na pěvecké kantory, kolegy, dirigenty i režiséry, protože operního pěvce utváří celý jeho pracovní kolektiv i prostředí, ve kterém se pohybuje.