PROGRAM

Alceste

Christoph Willibald Gluck

Christoph Willibald Gluck

Alceste

Autor opery Christoph Willibald Gluck patří k nejvýznamnějším reformátorům tohoto žánru. Než dospěl ke svým tzv. reformním operám, napsal celou řadu italských a francouzských oper v tehdy běžném stylu.

Až setkání s baletním mistrem Noverrem a libretistou Ranierem de´ Calzabigim jej přimělo k přemýšlení nad operním žánrem a následně dovedlo k vytvoření mistrovských reformních oper, které jsou dodnes životné a patří k tomu nejlepšímu co Gluck vytvořil. Z již přežité formy italské opery seria vytvořil moderní hudební drama, v němž je hudba úzce spjata s dějem opery a jejím libretem. Napsal, že se „snažil vrátit hudbu jejímu vlastnímu úkolu, totiž podporovat báseň, aby zesilovala výraz citů“. Jeho první reformní (a dodnes nejuváděnější) operou se stal Orfeus a Eurydika, po níž následovalo ještě několik významných děl. Alceste byla napsána v roce 1767. Její děj se odehrává několik let po trojské válce v řecké Thesálii, kde se manželka smrtelně nemocného krále Adméta obětuje za jeho uzdravení a má zemřít. Nakonec bůh Apollon, pohnut vzájemnou láskou obou manželů, nechává oba žít.

scéna Velké divadlo
premiéra 15. 1. 2022
derniéra 10. 12. 2022
představení 12
délka představení 170 min

Tvůrci

Libreto:
Ranieri de’ Calzabigi
Hudební nastudování:
Michael Hofstetter

Dirigent:
Michael Hofstetter / Jiří Petrdlík
Režie:
Tomáš Ondřej Pilař
Dramaturgie:
Zbyněk Brabec
Scéna:
Petr Vítek
Kostýmy:
Eva Jiřikovská
Světelný design:
Daniel Tesař
Videoprojekce:
Lukáš Masner
Sbormistr a asistent dirigenta:
Jakub Zicha
Choreografie:
Martin Šinták
Asistentka režie:
Jitka Ženíšková
Hudební příprava:
Maxim Averkiev, Martin Marek
Nápověda:
Viktorie Šimůnková
Inspice:
Petra Kuldová Tolašová

Osoby a obsazení

Alceste:
Barbora de Nunes-Cambraia / Karolína Plicková
Admeto:
Philippe Castagner
Evandro, Admetův důvěrník:
Jan Tejkal / Marek Žihla
Ismene:
Minyoung Park / Markéta Klaudová
Apollo / Apollonův velekněz:
Daniel Kfelíř / Csaba Kotlár
Věštec / Bůh podsvětí / Hlasatel:
Jan Hnyk / Josef Kovačič
Eumelo:
Robin Beneš / Daniel Straka
Aspasia:
Ivana Bystřická / Anita Da Conceicao
Sbor opery DJKT, Balet DJKT, Orchestr opery DJKT
Cembalo:
Maxim Averkiev / Jakub Zicha
Koncertní mistři:
Martin Kos, Radovan Šandera, Jaroslav Brož, Hana Vítková
  • Operu uvádíme v italském originále s českými a německými titulky.
  • Termín premiéry byl přesunut kvůli pandemii covid-19 z původně plánovaného 24. dubna 2021.

Napsali o nás

Ušlechtilá a emotivní Gluckova Alceste v Plzni

„Režisér Tomáš Ondřej Pilař vychází z kvality skvěle vybraných sólistů, kteří se plně soustředí na postavu, již ztělesňují, a kromě niterného prožitku ji obohacují o velmi úsporná gesta, která jsou koordinovaně přesná ve své jednoduchosti. Velmi empaticky si v tomto duchu počínal také choreograf Martin Šinták, s nímž režisér spolupracuje rovněž opakovaně. Inscenaci vévodila představitelka Alceste mezzosopranistka Barbora de Nunes-Cambraia, jejíž hlas krásně dozrál, propojil své hlasové rejstříky včetně výšek a zněl klidně, uvolněně a melodicky. Její důstojná a citlivá Alceste, která obětovala svůj život za milovaného manžela, zůstane dlouho v paměti. Tenorista Philippe Castagner, kterého jsme už v Plzni viděli jako Idomenea, byl dokonale slabošským Admetem. Na jevišti nezazněl jediný slabší výkon. […] Plné hlediště operu soustředěně vnímalo a citlivě tleskalo v průběhu představení pouze dvakrát, a to tehdy, když představitelka hlavní role Alceste zazpívala své nejzávažnější árie. Díky za to. Závěrečný potlesk byl intenzívní a dlouhý. Krásný zážitek.“ více

Olga Janáčkova, ČASOPIS HARMONIE, 20. ledna 2022

Gluckova Alceste poprvé v Plzni

„Překvapila precizní intonace nejen smyčcových nástrojů s hostující koncertní mistryní Birgit Schnurpfeil, specializovanou na historicky poučenou interpretaci, ale zejména všech dechů, dřevěných i žesťových. Výborný byl i hráč cembala a zároveň sbormistr Jakub Zicha, který neměl k dispozici ani čísla generálbasu, protože Gluck je již v partituře nepsal. Všechny sborové výstupy vyzněly jistě a kompaktně, ať již byl sbor přímo na scéně, nebo za poloprůhlednou oponou vzadu na jevišti, nebo zpíval s uměle dodaným dozvukem mimo scénu. […] Režisér si dal záležet také na práci s časem, který někde plynul rychleji, někde byl naopak zpomalen. Zaujal například nápad pomalého narovnávání židlí lidu. O pohyb na jevišti se postaral choreograf Martin Šinták. Zvláště představitelé dvou dětských rolí vnesli do svého vystupování jiskru. Bezprostřední útěky k matce, házení vlaštovkami nebo dokonale zvládnutá pomalá chůze vzad v záklonu zaujaly.“ více

Petr Novák, KLASIKAPLUS.CZ, 16. ledna 2022

Partneři divadla