CS
čtvrtek, 14 leden 2016 11:54

Premiéra Stravinského baletu Svěcení jara se blíží! Nezapomeňte si rezervovat vstupenky!

Musím je ohromně pochválit, zejména po muzikální stránce!" chválí Alena Pešková soubor baletu DJKT v rozhovoru pro Taneční aktuality.

 

Více naleznete zde

Více o inscenaci naleznete zde.

Přečtěte si rozhovor s režisérkou a choreografkou Alenou Peškovou, která pojímá tento balet jako pohled na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr s Madame Inspirací a jejich společné vize. 


O čem je Svěcení jara ve vašem pojetí?
První část se odehrává částečně v době Stravinského a částečně v budoucnosti a tomu odpovídá i tzv. krokoslovník. Stravinskij vzpomíná na budoucnost, objevují se zde například CD s jeho hudbou a články o něm. Z hlediště vystupuje žena, která se dostává do jeho doby a stává jeho múzou… Provokuje Stravinského, aby napsal to, co mu opravdu zní v hlavě a nebál se nepochopení lidí a toho, že přijde o své finanční zajištění. A Stravinskij souhlasí a píše hudbu, za kterou je ve své době publikem kamenován… jedna z hlubokých myšlenek je například otázky, co v dnešní době znamená oběť, pro co jsme ochotni se obětovat. A také nad tím, jestli mezi viníkem a obětí není rovnítko, jestli si všichni nezasloužíme to, co se nám děje. Končí to celé apoteózou, že láska překoná vše…


Je vůbec možné tyto hluboké myšlenky sdělit divákům prostřednictvím tance?
Myslím si, že není nutně potřeba, aby diváci všechny tyto myšlenky přečetli, důležité je, aby je prožili. Stravinského hudba není vůbec lehká záležitost, ale tanečníci souboru jsou velmi hudební, dokážou slyšet hudbu a věřím, že budou schopni předat divákům i tyto Stravinského hlubokomyslné ideje. Stravinského Múzu ztvární Jarmila Dycková, což je typově taková „femme fatale“, takže i to bude určitě silný okamžik.


Prozradíte, jak bude vypadat scéna?
Hlediště bude postavené do tvaru U. Z výtvarného hlediska je určitě zajímavé to, že budeme pracovat s obilím, které budeme rozhazovat na černý baletizol a tvořit z něj mandaly. Tanečníci budou zpočátku sedět vpředu před diváky a vystoupí tedy jakoby „z davu“, aby vznikl dojem, že jsou to v podstatě mluvčí lidu, kteří komunikují se Stravinským. 

Muzikál_858x246.jpg