OHLASY | West Side Story

Jde o inscenaci profesionální, udělanou velmi kvalitně, v níž jako dobře promazaný strojek pracují všechny složky – hudba a příběh nesmrtelné West Side Story dávají skvělý základ, který pak obohacuje místní režijní úprava, výprava i skvěle pracující celý ansámbl. Navíc jde o inscenaci velmi živou, která pobaví, zaujme a zanechá v divákovi emoce. Celou recenzi na Musical. cz naleznete zde.

Inscenaci charakterizuje nejen výborné hudební nastudování a pěvecké výkony, ale i působivé herectví. Lumír Olšovský vede umělce k přirozenému hereckému projevu, vypracovává jednotlivé situace, ať jde o až naivní euforii milenců či krutost dramatických momentů. A všichni skutečně dokázali ztvárnit charaktery postav s potřebnou hloubkou a opravdovostí výrazu a prožitku. Celou recenzi portálu Opera Plus nalezete zde.

West Side Story je činoherně, pěvecky i tanečně náročný muzikál, tým pod vedením režiséra Lumíra Olšovského ho ale zvládl se ctí. Celou recenzi na portálu i-divadlo naleznete zde.

Plzeňská West Side Story má za lehkostí pot a slzy

West Side Story, muzikál, který před šedesáti lety přepsal dějiny hudebního divadla, nastudoval poprvé muzikálový soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni. Hudební skladatel Leonard Bernstein v tomto díle předběhl svou dobu, a to doslova vším; neotřelými melodiemi, harmonií, rytmikou a ve spolupráci s libretisty (Arthur Laurents, Stephen Sondheim, Jerome Robbins) i vlastním přenosem tragického shakespearovského námětu do Ameriky 50. let minulého století. Bernstein přišel i s extrémními nároky na interprety, kteří musejí být nejen pohybově nevídaně zdatní a pěvecky erudovaní, ale zároveň opravdu mladí. Snad proto se muzikál v Čechách hrál dosud jen šestkrát.

REŽISÉR VSADIL NA SÍLU PŘÍBĚHU

Pro šéfa souboru muzikálu DJKT Lumíra Olšovského se stal obrovskou výzvou i proto, že se jednalo o jeho plzeňský režijní debut. Do hlavních rolí odvážně obsadil mladé herce ambiciózního domácího souboru, vypomohl si jen několika hosty. Podobně jako inscenátoři při broadwayské premiéře volil herce bez klasického pěveckého školení, byť zejména ústřední dvojice bývá často interpretována operními pěvci. Olšovského výklad sází na sílu příběhu a často tak proklamované ‚vztahy‘, neinscenuje dílo jako velkolepou show, nýbrž jako tragickou hru, která se může odehrát kdykoli a kdekoli. Což ovšem neznamená, že by chyběla skvělá choreografická a akrobatická čísla, kdy režisér společně s choreografem Lukášem Viltem rozpohybovali celý prostor a mimo jiné dokázali, že na často kritizovaném schodišti Nové scény se dá nejen běhat, ale i tančit. Vše působí autenticky a lehce, ač každý do detailu propracovaný výstup nutně musí skrývat dřinu, pot i slzy. Výsledek je ve své kompaktnosti excelentní.

Tvrdá práce přinesla vítězství, které kromě vysoké profesionality nabízí elektrizující napětí a vitalitu.
Hraje se na strohé a úsporné scéně Dragana Stojčevského, jejíž dominantu tvoří oprýskaná zeď, pletivová hradba a basketbalový koš. Nechybí stylizované bistro, ložnice nebo módní salon. Pohledné kostýmy Kateřiny Bláhové zaujmou prvky dobové módy. Po hudební stránce stál muzikálový orchestr před jedním z historicky nejnáročnějších úkolů. Čtyřicetičlenné těleso si vzal na starost dirigent Kryštof Marek, sbory připravila Sára Bukovská, tedy hudebníci, kteří v Plzni už v minulosti působili. Hudební nastudování je až neuvěřitelně precizní, rytmicky přesné a stylově čisté. Daří se tentokrát i v nerovném boji s akustikou sálu.

EXCELENTNÍ VÝKONY

V ústřední dvojici Marie a Tonyho excelují Kateřina Falcová a Pavel Režný. Za pěvecké výkony zasluhují nejvyšší uznání, jejich hlasy sice znějí poněkud syrově, ale to jen podtrhuje autenticitu, emoce a dramatický akcent. K tomu lehkost pohybu a nevyumělkované herectví. Uchvacující dojemnost i vášeň, jíž vystihl i portorikánský pár Anity (Soňa Hanzlíčková Borková) a Bernarda (Ondřej Černý). Hanzlíčková je pěvecky suverénní, herecky živá a temperamentní, Černý pak rozený vůdce gangu, podobně jako Petr Ryšavý (Riff). Skvělý byl ale celý soubor, po léta skládaný z mladých, mimořádně nadějných osobností. Vyjmenujme alespoň Lukáše Ondruše (Pruďas), Kristýnu Bečvářovou (Graziella), Adama Reznera (Chino), Kateřinu Herčíkovou (Rosalia) a nepřehlédnutelnou Michaelu Novotnou v roli Čáry. Velmi dobře se na plzeňské scéně uvedli i Pavel Klimenda, již ostřílený muzikálový zpěvák Lukáš Randák či trio mladých studentek konzervatoře. V nemnoha 'dospěláckých' postavách byli oporou mladého týmu Roman Krebs, řečený Doktor, Radek Štědronský Shejbal (Schrank) a Venuše Zaoralová Dvořáková (Matka).
West Side Story je možné spolu s Evitou zařadil mezi hudebně i herecky nejnáročnější projekty plzeňského muzikálovéhosouboru. Další pevnost byla překonána, další hráz zbořena.
Zrodila se inscenace, která diváka zasáhne a standing ovation si zásluhou obrovského nasazení celé party mladých lidí právem zasloužila.

Vítězslav Sladký, PLZEŇSKÝ DENÍK 16. 5. 2017

Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!

medea 858x246Oliver Twist 858x246Kocky Helena Vondrackova 858x246