OHLASY | OLIVER TWIST

"Drsný i lyrický, dramatický a dojemný, realistický i mysteriózní. Napínavý. Silně emotivní. A v každém okamžiku lidsky opravdový. Takový je příběh Olivera Twista, jak jej na jeviště Nové scény v Plzni převedl ve své choreografii a režii a s použitím filmové hudby Rachel Portman sólista plzeňského baletu Richard Ševčík." CELOU RECENZI NALEZNETE ZDE 

 

"Oliver Twist je jako celek zdařilou inscenací. Kromě skvěle zvládnuté režie, chytrého a citlivého použití čtených vsuvek a fantastického výkonu mladého představitele Olivera Twista se opírá o zdařilý casting." Celou recenzi naleznete zde.

Oliver Twist: Výjimečné baletní představení

Spisovatel Charles Dickens v románu Oliver Twist čtenářům předkládá kritiku sociálních poměrů v Anglii v první polovině 19. století. Román byl mnohokrát zfilmován, Plzeň však má jeho baletní podobu. Premiéra nového představení Divadla J. K. Tyla (DJKT) byla v březnu na Nové scéně. Choreografii a režii vytvořil významný tanečník, oceňovaný choreograf, nositel Thálie i Umělecké ceny města Plzně Richard Ševčík. Z hudby Rachel Portmanové pro filmy Oliver Twist (režie Roman Polanski) a Vévodkyně (režie Saul Dibb) stvořil hudební koláž Lumír Havlas. Složitého děje se Richard Ševčík zhostil s empatií i nadhledem. Pomohlo k tomu i svěží libreto Kateřiny Ševčíkové, která v něm na jeviště šťastně dosadila činoherního průvodce, jenž vede diváka jednotlivými zápletkami příběhu. K existenciálně těžkému příběhu, který převedl do divácky zajímavé inscenace, Richard Ševčík říká: „Vedle dramatické roviny jsem chtěl podpořit i rovinu romantickou.“ Narativní neoklasicistní taneční jazyk mění tempo i rytmus s plynoucím vyprávěním. Precizní větší a menší výstupy i pas de deux sólových tanečníků a sboru se silně výraznou dramatikou odhalují nitra zločinných i láskyplných postav. Invenční staccatové kreace násilí vládnou silnou dynamikou a kontrastují s plynule vázanými polohami variací zachránců. Jednotlivé motivy doslovuje pantomima a ozvláštňují akrobatické prvky. Velkou dramatickou úlohou zazářil sólový tanečník Martin Šinták v roli Fagina. V sugestivní masce a kulhající, v trhavých stařeckých pohybech, odporný až do třesoucích se hrabivých prstů, dokázal ztvárnit psychologii surového zla. Dívku Nancy, jako vždy, skvěle zpřítomnila Jarmila Dycková. Michal Lenner zaujal v Billu Sikesovi. Činoherec Petr Konáš jako čtoucí i hrající průvodce předvedl navíc baletní kompozicí. Na premiéře překvapil a potěšil sedmiletý Benjamin Hradil, který ustál být po celé představení na scéně a ještě zcela přirozeně plnit všechna zadání choreografa. Tragické epizody ozvláštňoval fenomén dětských představitelů z Baletní školy DJKT. Dvacet bosých děti v rolích chovanců sirotčince i dětské bandy nejen diváky dojímalo, ale přinášelo oživení a ve viditelném tanečním poučení zvládalo obtížný synchron. Zvláštním objevným invenčním obrazem iluzivní katarze smíření Olivera se zloduchem Faginem se plzeňská interpretace Dickensova díla uzavírá nadějí. Pro téma charakteristická scénografie Karla Devery dokonale využívá točnu a diváka převádí do různých prostředí. Dobově popisné kostýmy biedermeieru Tomáše Kypty někdy záměrně přecházejí do detailu současnosti. Výjimečnému představení aplaudovalo premiérové publikum vestoje a stále vyvolávalo další děkovné opony.

Bedřiška Terezie Brůhová, PLZEŇSKÝ DENÍK 24. 4. 2017

Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!