CS

uvodka opera R 1100x175

Ohlasy | Netopýr

NETOPÝR. VELKOLEPÁ PODÍVANÁ

Straussova opereta Netopýr patří k velkým hudebním divadlům jako hrby k příslovečnému velbloudovi. Plzeňské divadlo ji na svém repertoáru nemělo dlouhých dvacet let. Poslední únorovou sobotu se sem tahle historka o jedné vydařené odplatě za opilecký žertík vrátila. V úpravě a režii Petra Novotného. Nový Netopýr se však od titulu, který plzeňské publikum vidělo v historii celkem šestnáctkrát, znatelně liší. Petr Novotný sáhl do hudební složky, odstranil nadbytečná čísla a vrátil Netopýra k jeho původní podobě, k vaudevillu. (...)

Velká opereta, jakou Netopýr je, si žádá i velké obsazení. Doby, kdy plzeňské divadlo disponovalo rozsáhlým klasickým operetním ansámblem, jsou už nenávratně pryč. A tak je zapotřebí sáhnout do opery i do jiných divadel. Díky tomu se na scéně potkávají někdejší hvězda plzeňské operety, pěvecky i herecky výborný Jan Ježek coby Gabriel von Eisenstein, vynikající a půvabná Zuzana Kolářová jako jeho žena či Stanislava Topinková Fořtová jako dráždivě dekadentní kněžna Orlofsky. Pěveckým překvapením je pak výkon Michaely Noskové v roli komorné Adély. Dokazuje jím, že i televizní show, jako je Superstar, mohou nalézat skutečné talenty, schopné přesvědčivého hereckého výkonu i velmi slibného výkonu v nelehkém oboru operetního zpěvu. V roli ředitele věznice Franka se při premiéře představil Dalibor Tolaš – obvyklá posila z operního souboru, jež v sobě nezapře po otci zděděnou operetní krev. Rovnocenným partnerem mu v závěru příběhu je Jiří Untermüller coby opilý dozorce Frosch. Netopýr se vrátil na jeviště Velkého divadla ve velkém stylu. Výpravné, vpravdě operetní kostýmy Romana Šolce, uměřená scéna Ivo Žídka. Nechybí ani početný sbor a noblesní taneční čísla. Diváci, kterým právě takový kus na repertoáru plzeňského divadla scházel, jím budou jistě nadšeni.

Markéta Čekanová, MF SEDMIČKA 10. 3. 2011

V PLZNI SE NARODIL TROCHU JINÝ NETOPÝR

Snad všechny režie Petra Novotného v Plzni diváky zaujaly. A nejinak je tomu u jeho nejnovější inscenace - slavné klasické operety Netopýr s hudbou Johanna Strausse. Výpravný příběh v režisérově úpravě se však líbil asi především těm, kteří nejsou zatíženi tradicí Netopýra na českých jevištích v posledních desetiletích. (...)

Režisér upravoval se záměrem celou komedii naplnit co nejvíce humorem. „Všechny árie a kuplety jsem kompletně zachoval a to, co byl spíše zhudebněný dialog, skoro recitativ, jsem odstranil. A texty jsem převedl zpátky do dialogu,“ vyjádřil se do programu k inscenaci Petr Novotný, který je proslulý především jako muzikálový režisér, ale ani s operetou se nesetkal poprvé. Svou úpravu pokládá za „vyrovnanou v poměru činoherního a hudebního“. (...)

Režisérův přístup k Netopýrovi se projevil i v obsazení sólových rolí. Na jevišti Velkého divadla v Plzni tak vedle sebe stojí přední čeští operní i muzikáloví pěvci. I to je pro publikum poněkud neobvyklé. V tomto titulu se setkávalo se zpěváky a herci vesměs operetními, kteří však při dnešní nedůvěře divadel k operetě nejsou k dispozici, a v poslední době přivyklo spíš operním pěvcům. Zdaleka ne všichni z nich by však mohli uvést do života Netopýra v nové plzeňské podobě, která je z poloviny činoherní komedií. A tak bylo v sobotní premiéře plně na místě umění Jana Ježka (Gabriel von Eisenstein), Zuzany Kolářové (Rosalinda), Bronislava Kotiše (Falke), Stanislavy Topinkové-Fořtové (Kněžna Orlofsky), Michaely Noskové (Adéla) či Dalibora Tolaše (Frank). Ti se pohybovali na hranici opery, operety a činohry s jistotou krasobruslařů.

Petr Dvořák, PLZEŇSKÝ DENÍK 28. 2. 2011




Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!