uvodka opera R 1100x175

Ohlasy / Nabucco

Verdiho Nabucco jako mimořádně plastický lidský příběh

Nabucco je opera, kterou Giuseppe Verdi považoval za skutečný začátek svého operního komponování. Vznikla v těžkém autorově období, krátce poté, co pochoval obě své děti i manželku. A uznání zaslouží všichni, kdo Nabucca neprezentují primárně jako velkolepou sborovou operu, nýbrž v ní hledají subtilní stopy tohoto skladatelova osudového zápasu a překonání životní krize. Jednu takovou inscenaci můžete vidět v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni.

Režisér Tomáš Pilař se ve své kariéře s Nabuccem setkává poprvé a svou poetiku nezapřel ani zde. Bohatě tu jako starozákonní symbol uplatňuje světlo, minimálně využívá rekvizity, pracuje s jemnou tylovou oponou, známou z řady jeho předchozích inscenací. Spolu se svým dvorním scénografem Alešem Valáškem prezentuje hebrejský svět jako čisté, bílé a minimalistické prostředí. A svět babylonský naopak zaplňuje množstvím reliéfů a plastik, které jsou kopiemi reálných artefaktů, nalezených na území dnešního Iráku. Do centra dění staví více než pětimetrovou koňskou bustu coby zvětšeninu dodnes dochované drobné bronzové sošky, uložené v museu ve Florencii.

Celá rezence zde

Vojtěch Babka, OPERAPLUS.CZ, 15. října 2018

Nabucco nabízí velkolepost

Divadlo J. K. Tyla v Plzni se po jedenácti letech vrátilo k inscenaci posluchačsky velmi žádané opery Nabucco Giuseppe Verdiho. Režie se ujal zkušený Tomáš Pilař. Dle svých slov chtěl vytvořit co nejvíce efektní a zároveň poetickou inscenaci s co nejlepším obsazením. Plzeňskému divadlu se opravdu podařilo angažovat do hlavních rolí opery, jejíž děj vychází ze starozákonního tématu, vynikající pěvce ze zahraničí, kteří jsou spolu se stálými členy souboru opery lákadlem pro diváky. Nabucco je uváděn ve Velkém divadle. Při premiéře (13. 10.) titulní roli vynikajícím způsobem ztvárnil maďarský pěvec Michele Kalmandy (na snímku), který krále Nabuchodonosora zpívá od svých 24 let doslova po celém světě. Jako jeho domnělá dcera Abigail mu výborně sekundovala svým přirozeným čistým hlasem Ivana Veberová. V roli velekněze Zachariáše exceloval František Zahradníček. Z dalších rolí zaujali svým výkonem Philippe Castagner jako Ismael, vůdce židovského vojska, a Václava Krejčí Housková jako Fenena, Nabuchodonosorova dcera. Menší role ztvárnili Jan Hnyk jako Baalův velekněz, Hector Manuel Mir jako důstojník Abdall a Radka Sehnoutková jako Zachariášova sestra Anna. Operu nastudoval a od dirigentského pultu řídil Norbert Baxa. Orchestr hrál pod jeho přesným a velmi inspirativním vedením bezproblémově. Velmi pěkně vyšla veškerá instrumentální sóla. Opera Nabucco je však mezi veřejností známa zejména kvůli sborovým částem. Sbor „Leť, myšlenko, na zlatých křídlech“ patří mezi skladby často hrané v rádiích s klasickou hudbou. Nastudování sbormistra Zdeňka Vimra dalo všem sborovým partiím vyznít v jejich plné kráse, klidu i obrovské dynamické šíři od nejtišších pian po forte. Scéna a kostýmy Aleše Valáška vystihují dobu starého Jeruzaléma. Velké světelné plochy, světlo jako z jiného světa nebo světlo za mraky umocňují velkolepou scénu, na níž jsou monumentální historické plastiky. Přestože Nabucco není Verdiho nejhranější operou, její znovunastudování operním souborem Divadla Josefa Kajetána Tyla je opodstatněné a vítané.

Petr Novák, DENÍK, 9. října 2018

Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!