CS

uvodka opera R 1100x175

Ohlasy | Macbeth

Dosavadní vrchol plzeňské operní sezony," tak označil kritik Jiří Fuchs inscenaci Macbeth.

Celou recenzi si přečtete zde.

 

Plzeňský operní soubor se vypjal k obdivuhodnému výkonu a Macbeth jistě patří k jeho nejlepším inscenacím poslední doby."

Celou recenzi Olgy Janáčkové naleznete zde.

 

Zdařilého operního Macbetha nabízí plzeňská scéna

Po pěti letech od premiéry Shakespearovy činohry se svého Macbetha dočkalo i plzeňské operní publikum. A to v neméně kvalitním nastudování.
Režisér Martin Otava se scénografem Jánem Zavarským neusilovali o laciný aktualizační posun do konkrétní historické epochy, ale zdůraznili nadčasovou platnost tragédie o ničivě ambiciózní touze po moci. Vojácké kostýmy hlavních postav míří k současnosti, ostatní spíše k vizuální atraktivitě, jen v náznaku se tu mihne Skotsko.
Jednoduchá funkční scéna ostře barevnými světelnými proměnami působivě pracuje s dramatickou atmosférou Shakespearovy hry podpořené Verdiho hudbou, režie klade akcent na erotickou přitažlivost, jíž lady Macbeth ovládá svého manžela, stejně jako na atraktivní ženské vtělení věštících čarodějnic, vše v podobě ušité na míru vkusu konzervativnějšího plzeňského publika.
Pro titulní roli má plzeňská opera hned tři představitele. Premiérového Macbetha vytvořil barytonista Pavel Klečka dokonalým propojením výrazových možností svého dobře znějícího hlasu s uměřeným hereckým projevem, publikum nadchl jak krásně zazpívanými áriemi, tak i prožitým vyjádřením Macbethových sžíravých pochybností a výčitek.
Do lady Macbethjsou obsazeny dokonce čtyři sopranistky, na premiéře ji zpívala Maďarka Csilla Boross hlasem velkého objemu i síly, bohužel ale se slyšitelnými přechody mezi jednotlivými rejstříky a ostrými výškami. I tak si ale vysloužila ovace, stejně jako „plzeňský Ital“ Paolo Lardizzone v roli Macduffa, jehož i ve výškách suverénně znějící hlas by si ale zasloužil větší dynamické propracování role.
Suverénní výkon podal František Zahradníček jako Banco. V malých rolích inscenaci dobře podpořili Pavel Horáček jako lékař, Radka Sehnoutková jako dvorní dáma a Tomáš Kořínek jako Malcolm.
Velké ocenění zaslouží sbor za krásný, ve všech hlasech vyrovnaný a čistý zvuk, dramatický výraz i vroucnost, kterou projevili zejména v nádherně zazpívaném lamentu ze 4. dějství Patria opressa. Verdiho Macbethje kvalitní inscenace, která rozhodně stojí za výlet do Plzně, zvláště když budou k vidění a slyšení i další slibné alternace hlavních rolí.

Radmila Hrdinová, Právo, 13. 4. 2016

 

Výborné nastudování Verdiho opery

Hudební nastudování a uvedení premiéry bylo tentokrát svěřeno dirigentu Jiřímu Štruncovi. Že to byla volba velmi šťastná, potvrzuje fakt, že poměrně rozsáhlé dílo o čtyřech aktech vyznělo pod jeho vedením s velkým tahem, kompaktně, s citlivou spoluprací sólistů a operního orchestru, který tentokráte více přesvědčil i v poměrně plastičtější dynamice své hry.
Další výrazná osobnost, která přispěla k tomu, že na poměrně jednoduché scéně Jána Zavarského (scéna byla však velmi důmyslně oživovaná změnami barev osvětlení dle aktuálního děje) vyzněla opera velmi dynamicky, je režisér Martin Otava. Taktéž kostýmy Aleše Valáška bezproblémově zapadaly do děje díla.
Při premiéře ztvárnili hlavní role jen hostující, nicméně opravdu vynikající pěvci. Titulní roli Pavel Klečka, Lady Macbeth maďarská Csilla Boross, roli Banca František Zahradníček a Macduffa italský Paolo Lardizzone, krále Duncana Pavel Feiferlík. Sólisté a členové opery DJKT v Plzni dostali možnost ztvárnit role další – lékaře Pavel Horáček, Malcolma Tomáš Kořínek, dvorní dámu Lady Macbeth Radka Sehnoutková, Macbethovo sluhu David Cody, vraha Jakub Hliněnský. V rolích zjevení vystoupili Miro Bartoš, Petra Šintáková a Adéla Skočilová. Macbeth je plný sborových scén, které vynikajícím způsobem připravil Zdeněk Vimr.
Plzeňské nastudování opery Macbeth je velmi povedené, což ocenilo publikum při premiéře dlouhotrvajícím závěrečným potleskem i nadšenými ovacemi jednotlivým pěvcům v průběhu představení.

Petr Novák, Plzeňský deník, 12. 4. 2016

 

Verdiho Macbeth byl přijat s nadšením

Inscenace zaujala ve všech směrech. Oproštěná scéna Jána Zavarského je velmi působivá a dává dostatek prostoru pro hereckou akci sólistů i početných sborů, kostýmy Aleše Valáška, které nejsou dobově vázány, mají působivý efekt. Režie Martina Otavy, ředitele divadla, je sympaticky logická a věcná, výstižně pracuje s jednotlivci při budování osobních charakteristik. Hudebně dílo nastudoval a obě představení řídil se svou příznačnou hudební inteligencí Jiří Štrunc, který je také současně dirigentem téhož díla v opeře Národního divadla v Praze. Orchestr pod jeho vedením hrál znamenitě, dirigent vystihl příznačné kontrasty Verdiho hudby a vyvážil orchestrální zvuk od plného samostatného znění ke ztišenému doprovodu zpěvu na scéně. Barvitě zněly sbory (sbormistr Zdeněk Vimr), a to smíšené, mužské i ženské, u nichž je v důležitém ansámblu čarodějnic nutno ocenit i živý pohybový projev. Vesměs hodnotné byly i výkony sólistů, a to v pěveckém i hereckém ohledu. Titulní postavu rovnocenně ztvárnili Pavel Klečka a Martin Bárta, přesvědčiví v barvě a kultivovaném vedení hlasu, znamenitě byla oběma protagonistkami představena postava Lady Macbeth. Hostující Csilla Boross a zejména Ivana Veberová vybavily svou hrdinku temperamentem a samozřejmostí krutosti, ale zejména účinností svých výborně znějících dramatických sopránů. V obou představeních pěvecky i v herecké akci ztvárnil výborně generála Banca František Zahradníček, v roli Malcolma, budoucího skotského krále, zaujali svým výkonem Tomáš Kořínek a Michal Bragagnolo. Také menší role, důležité pro celkové vyznění díla, našly přesvědčivé představitele: dvorní dáma v Radky Sehnoutkové a Ivany Šakové i Macbethův sluha v Davidu Codym a Romanu Duškovi. Macbeth Giuseppe Verdiho v nastudování operního ansámblu Divadla J .K. Tyla v Plzni je vzrušujícím zážitkem a lze si jen přát, aby vydržel dlouho na repertoáru a našel si mnoho spokojených vnímavých diváků.

Vlasta Bokůvková, Plzeňský deník, 25. 4. 2016

Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!
(pokud se políčko pro komentář nezobrazuje, musíte se v jiném okně přihlásit na svůj Facebook účet)