CS

Ohlasy / Donaha!

Muzikáloví herci jdou v Plzni Donaha! aneb Když je divadlo lepší než film

Muzikál Donaha! (v originálu The Full Monty) patří k vůbec nejúspěšnějším americkým titulům na českých jevištích. Od roku 2005, kdy měl českou premiéru v Liberci, se hrál už dvanáctkrát, tedy prakticky co rok, to nová inscenace. A letos se dočkali i plzeňští diváci.

Příběh o mužích, kteří ztratili práci v ocelárnách a ze zoufalství se pustí do striptýzového programu, aby si vydělali na živobytí, je dostatečně znám už z filmu, který se stal předobrazem muzikálu. Dialogy doplnily svižné písně Davida Yazbeka, děj se přesunul z britského Sheffieldu do amerického Buffala.

Ač se diváci téměř celé představení smějí, ve skutečnosti se jedná o sociální drama. Tak k němu přistoupil i režisér Dalibor Gondík, který rozehrál doslova celé divadlo – zatímco o jeviště se dělí herci s orchestrem, k divákům mají blíž. Místo první řady sedadel vznikla improvizovaná forbína, některé scény se odehrávají v hledišti. Zvolené řešení krásně konvenuje se scénografií Daniela Dvořáka. Jeho exteriéry jsou jen obrazotvorně nahozené, pánské toalety, tančírna nebo nepostradatelné auto ale působí zcela reálně.

A když už hovořím o autě, je třeba říct, že právě scéna, kdy se jeden ze zoufalců pokouší otrávit výfukovými plyny, vyznívá v muzikálu mnohem lépe a srozumitelněji než ve filmu, jenž má obvykle v podobných scénách díky možnosti střihu navrch. Podobně brilantní je sekvence rozkurážených žen na pánských záchodcích.

Oněch ocelářů, kteří ztrátou zaměstnání přišli nejen o pravidelný příjem, ale také o svoji důstojnost a sny. Pokud se rychle nevzchopí, někteří přijdou i o své děti, manželky a přítelkyně. Tak se zrodí myšlenka na pánský striptýz, kde se půjde donaha. Celé skupince velí charismatický Jerry Lukowski, jehož sehrál Jozef Hruškoci jako chlapa s vizí spokojeného života, kterou mu někdo přerval, ale on se odmítá vzdát. Přemýšlí, spekuluje, váhá, zatímco jeho žena Pam má jasno – chce žít v klidu a spokojeně, k čemuž jí napomáhá nový přítel. Petra Vraspírová se krásně drží v roli, nepřehrává, je umírněná i rázná, podle toho, jak velí ženská logika. Znamenitě napsanou postavu jejich synka Nathana sehrál okouzlujícím způsobem Miloslav Frýdl.

Než se dostanu k dalším protagonistům svlékací show, nesmím opomenout strhující výkon „skutečného“ striptéra v podání Pavla Režného či krásnou figurku svérázné pianistky, kterou neopakovatelně ztvárnila Venuše Zaoralová Dvořáková. A teď ti chlapi: Jedním slovem jsou úžasní, ať už se jedná o brilantně zpívajícího Tomáše Savku v roli rozkošného tlouštíka Bukatinského, směšně naivního tanečníka s dobrým vybavením Pavla Klimendu, mamánka Adama Reznera nebo decentního Romana Krebse, jenž dokáže měsíce tajit ztrátu zaměstnání před manželkou. Pro roli Noaha, řečeného Bejka, bychom těžko hledali charakterističtějšího představitele, než kterým byl Richard Tesařík. Až dojemně pak působil striptýzový pokus dirigenta Pavla Kantoříka, který se objevil na scéně coby Reg Willoughby a dovedl trapnost okamžiku do fatální dimenze. Výborný nápad!

Připomínat, že s taktovkou v ruce se mu vedlo daleko lépe, snad ani nemusím, orchestr šlapal jako hodinky. Stylové kostýmy navrhla Zuzana Straková, temperamentní choreografie secvičila Ivana Hannichová a výbornou company sezpívala Sára Bukovská. Plzeňské Donaha! se prostě povedlo.

Vítězslav Sladký, PLZEŇSKÝ DENÍK, 24. května 2018

 

Muzikál v Plzni vzkvétá a svléká se DONAHA!

Plzeňský muzikálový soubor šel Donaha! A je se na co dívat… Předposlední muzikálová premiéra sezóny Divadla J. K. Tyla se uskutečnila v sobotu 12. května 2018 a my jsme u toho nemohli chybět.

Pavel Košatka, MUSICAL.CZ, 22. května 2018

Celá recenze zde.

Co si o inscenaci myslíte Vy?

Viděli jste ji už? Napiště nám, Váš názor nás zajímá!
(pokud se políčko pro komentář nezobrazuje, musíte se v jiném okně přihlásit na svůj Facebook účet)