CS
středa, 26 duben 2017 12:09

O Pasti na myši s režisérkou Martinou Schlegelovou

Víte, kdo je vrah? Tak to neprozraďte! Slavná detektivní hra Past na myši bude od 6. května k vidění na jevišti Velkého divadla. 

Autorka hry Agatha Christie získala za své dílo od Alžběty II. šlechtický titul a v počtu prodaných děl ji předčí jen Shakespeare, její knihy byly přeloženy do 103 jazyků. Světová premiéra Pasti na Myši se odehrála v Londýně v roce 1952 a od té doby se tu hraje dodnes, a tak není divu, že se jako nejdéle nepřetržitě hraná inscenace zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Děj se odehrává v nově otevřeném penzionu U Klášterní studny, sněhová bouře a odříznutý kabel elektrického vedení vytvářejí izolaci, ve které se obtížně odhalují skrytá tajemství i komplikované vzájemné vztahy. Jasné je jen to, že někdo se chce pomstít za zločin spáchaný před léty na bezbranných dětech. Po dobu londýnského scénování platí zákaz uvést titul na Broadwayi a převést jej do filmové podoby – pro plzeňské uvedení to znamená výhodu, diváci sice vědí o věhlasu této hry, ale vyústění příběhu je většině z nich utajeno.

Nastudováním hry v Divadle J. K. Tyla byla pověřena jedna z nejvytíženějších českých režisérek a také milovnice detektivek a britské literatury Martina Schlegelová, současná umělecká šéfka divadla Letí a budoucí šéfka činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

Máte ráda detektivky? A co nesmí podle vás ve správné detektivce chybět?

Ano, ale bohužel mám na ně v posledních letech málo času. Dovolím si je číst nebo se na ně dívat, jen když jsem nemocná:-) Mám ráda, když se detektivka odehrává v zajímavém prostředí, když si kvůli ní udělám obrázek o nějakém typu společnosti nebo zemi.

Na rozdíl od dalších detektivek Agathy Christie je rozuzlení Pasti na myši většině diváků utajeno, je to výhoda?

Ano, překvapilo mě, že dost lidí v mém okolí si skutečně nevybavuje, kdo je vrah. Ale snažíme se, aby si to užili i diváci, kteří se to nějakým nedopatřením dozvědí... Mělo by to být napínavé. Citujeme trochu dobové filmy i filmové postupy ve scénografii, v hudbě a zvuku. Ale zároveň by to měla být hlavně „stará dobrá Agatha".

Čím je podle vás způsoben fenomenální úspěch londýnské inscenace?

Myslím, že původně to bylo obrovskou popularitou autorky - Agatha Christie byla a je skutečná britská ikona. A dnes už je z toho turistická atrakce. Být v Londýně znamená dát si fish and chips, podívat se na Big Ben a zajít na West End - na muzikál nebo na Past na myši... 

Zaujal mě návrh scény s průhlednou krychlí, můžete prozradit, jakou bude mít v inscenaci funkci?

Ta "průhledná krychle" je funkcionalistická hala, ve které se odehrává většina děje. Scénografka Pavla Kamanová to pojala tak, že v první polovině hry skrze obrovská francouzská okna nahlížíme do haly penziónu U Klášterní studny. Všechny postavy jsou za sklem jako v pasti, nemohou uniknout našim pohledům. Vidíme tak dokonce i jednu vraždu!

Překládáte z angličtiny, jako režisérka jste uvedla řadu her anglicky píšících autorů, zvláště těch žijících. Projevuje se tato vaše vášeň pro angličtinu i při inscenování hry Agathy Christie?

Ano, jsem britofil. Klasickou britskou literaturu inscenuju hrozně ráda a Agathu jsem chtěla dělat už léta, v tomto ohledu je to jeden splněný sen.

Budete uměleckou šéfkou činohry  v Budějovicích. Je to často nelehký úkol, oslovit širokou škálu diváků, udržet tvář regionálního repertoárového divadla, ale zároveň dělat současné živé divadlo.

Věřím, že je to možné. Jde o vyladění vzájemných očekávání. Je dobré být na své diváky náročný, protože přece lidé, kteří chodí do divadla, bývají citliví a chytří. Ale myslím, že zároveň je nutné, aby chápali, co se jim my divadelníci snažíme sdělit. Divadlo je jedinečné v tom, že je místem živého setkání lidí s lidmi a může myslím dost pomoci v tom, abychom byli ochotní se spolu bavit – v obou významech toho slova.

Michaela Svobodová

Vstupenky a informace o inscenaci zde.