čtvrtek, 05 duben 2018 12:10

Nevěsta messinská opět v Plzni

Dva znepřátelení bratři a jedna dívka, jež si získá srdce obou. To je velká tragická opera Zdeňka Fibicha Nevěsta messinská, která se po více než čtyřiceti letech vrací na repertoár DJKT. 

Inscenace v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude mít na jevišti Velkého divadla premiéru 7. dubna. Zbývající vstupenky jsou stále v prodeji. Nevěsta messinská, velká tragická opera Zdeňka Fibicha a ojedinělé dílo české operní literatury, zazněla v Plzni dosud jen jednou v roce 1976, z dalších Fibichových oper zde byla uvedena Bouře, celkem čtyřikrát mohli diváci zhlédnout Šárku. „Volbou Nevěsty messinské jsme chtěli splatit letitý dluh, který má dramaturgie českých operních domů k dílu Zdeňka Fibicha, jenž patří k našim nejvýznamnějším skladatelům 19. století,“ uvedl ředitel DJKT a režisér Martin Otava, který přizval svůj osvědčený inscenační tým – kostýmní výtvarnici Danu Haklovou a scénografa Jána Zavarského. „Scéna i kostýmy pracují se stylizací neogotického minimalismu, rytmizují prostor ve všech osách neotřelým způsobem a přenášejí nás do samotného jádra estetiky středověku. Scénu doplňuje expresivní a efektní svícení, které pracuje s moderními světelnými zdroji a obousměrnou projekcí,“ uvedl umělecký šéf opery DJKT Tomáš Pilař.

Děj opery je situován do sicilské Messiny 12. století. Hrdinové jsou po vzoru antických tragédií vydáni do nemilosrdné moci osudu: zkázou dvou znepřátelených bratrů, Dona Manuela a Dona Césara se má stát jejich sestra Beatrice. Roli jejich matky Donny Isabelly ztvární Jana Foff Tetourová, která vloni oslavila dvacetileté působení v DJKT: „Po tomto partu jsem toužila, chtěla jsem si vyzkoušet novou polohu v operním herectví, tedy matku tří dětí. Je to krásná role, kterou Fibich komponoval pro svou tehdejší manželku Betty, ale zároveň se jedná o velkou výzvu, protože přes vnější patos bych chtěla divákovi zprostředkovat i vnitřní pocity kněžny. Deklamativní styl opery je poměrně náročný na zpívání a nutí mě k vysoké soustředěnosti. Musím také věnovat daleko vyšší pozornost obsahu slov.“ Roli Donny Isabelly nastuduje v alternaci i sólistka opery Národního divadla Kateřina Jalovcová, barytonový part Dona Manuela nastuduje Jiří Kubík v alternaci s Filipem Bandžakem. „Tato role vyžaduje energického pěvce s vypjatým a vysoce dramatickým barytonovým hlasovým oborem a Filip Bandžak oba nároky splňuje. Kromě toho mě těší, že na našich prknech můžeme přivítat umělce, který sklízí úspěchy za hranicemi. Je pravidelným hostem moskevského Bolšoj Těatru a Mariinského divadla v Petrohradě a shodou okolností ruským stylem zaměřená pěvecká škola, kterou tento pěvec ovládá, je pro tuto roli velmi obohacující,“ podotkl Tomáš Pilař. Druhého z nesvářených synů, Dona Cesara, ztvární Tomáš Černý, Richard Samek nebo Paolo Lardizzone, pro kterého se jedná o první setkání s českou operou. Role Beatrice je svěřena Petře Alvarez Šimkové, Marii Kobielské a Ivaně Veberové.

Zdeněk Fibich si kladl za cíl stvořit velkou tragickou operu a společně s autorem libreta, estetikem Otakarem Hostinským, zvolili jako námět drama Friedricha Schillera Nevěsta messinská z roku 1803, které již bylo vystavěno dle vzoru antického dramatu. Dílo zadal do konkurzu k příležitosti druhého otevření Národního divadla, opera byla sice poctěna cenou, ale po premiéře v roce 1884 se setkala s nepochopením. „Teprve později se ukázalo, že se jedná o přelomové dílo české opery,“ uzavírá Martin Otava.