pátek, 04 květen 2018 08:24

Nadčasové drama Drahomíra a její synové ve Velkém divadle

V sobotu 5. května 2018 bude mít premiéru nová činohra Drahomíra a její synové. Strhující drama Josefa Kajetána Tyla patří mezi českou divadelní klasiku, která dosahuje shakespearovských rozměrů.

V hlavních rolích se představí Petr Konáš, Jan Maléř, Apolena Veldová a Monika Švábová.

Uvedením inscenace činohra DJKT pokračuje ve své výrazné dramaturgii, kdy se snaží věnovat aktuálním námětům. „Nasazením titulu Drahomíra a její synové se chceme nejen vyjádřit k tématům, která doslova tepou dnešní společností, ale taky připomenout dramatika, jehož jméno naše divadlo hrdě nese,“ vysvětluje šéfka činohry Natália Deáková. Dramaturg činohry DJKT Vladimír Čepek dodává: „Drahomíra a její synové je sice hra z úsvitu našich národních dějin, ale Tyl ji psal v roce 1849 jako reakci na konkrétní společenské a politické události tehdejší doby. A podle nás má i dnes co říct k  otázkám svobody a demokracie, k rozporu idejí a praktické politiky. Zároveň je vždycky dobré vracet se k vlastním dějinám.“

Režie se ujal Filip Nuckolls, bývalý umělecký šéf Činoherního studia v Ústí nad Labem, který v současnosti působí jako režisér na volné noze. „Když se řekne Tyl, hodně lidí si zřejmě představí něco hodně archaického, naivního až úsměvně patetického. My bychom chtěli ukázat Tyla jako nadčasového dramatika, který před téměř dvěma stoletími napsal neustále platnou hru, jak se český stát formoval v tvrdém boji a o rodině, která ustanovila středoevropský nezávislý územní celek skrz vlastní prolitou krev. Myslím, že to je i zajímavý vzkaz pro dnešní dobu: jakékoliv pořádné a jasné směřování se rodí v zápase a ten nutně vyžaduje pevný a zásadový postoj. U Shakespeara obdivujeme, jak dramatická situace střídá dramatickou situaci, Tylova Drahomíra je na tom úplně stejně, “ objasňuje Filip Nuckolls.

Děj hry mapuje období českých dějin po smrti knížete Vratislava. Na knížecí stolec usedá Václav, později svatý Václav, patron České země, a země je pod záminkou šíření křesťanství ohrožována německým císařem. Ve složité situaci dochází nejen ke konfliktům politickým, ale i rodinným. Tyl ve svém romantickém pojetí historického dramatu zobrazuje prudké rozpory, jež se odvíjely v průběhu první poloviny 10. století a  vyvrcholily zavražděním knížete Václava v roce 935, a zároveň bravurně vystihuje psychologii ústředního čtyřúhelníku postav: bratrů Václava a Boleslava, jejich matky Drahomíry a babičky Ludmily. Klára Špičková, dramaturg činohry DJKT, dodává: „Sám Tyl se výslovně nestaví na jednu či druhou stranu sporu, na rozdíl od autora Kristiánovy legendy nám může předvést věrohodný konflikt, pravou „válku o trůny“. O tom, na čí straně je pravda, tak mohou ve svém srdci rozhodovat sami diváci.“