Historie muzikálu

Ač se operetní tituly objevují na repertoáru plzeňského divadla od jeho počátků v 60. letech 19. století, jako umělecké těleso se operetní soubor osamostatnil až v r. 1954 pod vedením skladatele a dirigenta J. O. Karla, který mj. vrátil do repertoáru přechodně opomíjenou klasickou operetu. Za vedení Miroslava Doutlíka v průběhu 60. let soubor vyrostl v těleso schopné obsáhnout celou škálu zábavně hudebního divadla včetně amerických muzikálů.

V současné době se plzeňský muzikálový a operetní soubor snaží důsledně naplňovat základní zadání: kromě uvádění klasických děl ze „zlatého fondu“ muzikálu a operety světové i domácí provenience rozšiřovat repertoár obou žánrů uváděním dosud neuvedených titulů v české premiéře a podněcovat novou tvorbu na poli muzikálu a operety. V tom případě pak jde o premiéry světové. V roce 2003 to byly novinky hned dvě. Zábavná hudební revue Holka nebo kluk dramatika a režiséra Antonína Procházky s původní hudbou Kryštofa Marka a zásadní počin sezóny Mechanický pomeranč Anthonyho Burgesse v dramatizaci režiséra inscenace a šéfa souboru Romana Meluzína s hudbou J. P. Muchowa a texty Marka „Mardoši“ Huňáta. Stylové rozpětí těchto dvou titulů – vtipná jazzová revue na jedné straně a drsná a hořká dance party na straně druhé – může být stěží větší. A tuto otevřenost se snaží dramaturgie zachovávat i v dalších letech. V roce 2004 ve spolupráci se scénáristou Karlem Šípem a hudebním skladatelem Zdeňkem Mertou byla uvedena nová opereta Ferdinand. V roce následujícím se zrodila Kniha džungle, muzikálový titul vytvořený přímo pro plzeňský soubor. Jeho autory byli skladatel Ondřej Brousek a libretista Radek Balaš, současně režisér a choreograf velmi úspěšné inscenace.

V celorepublikovém kontextu je významná snaha souboru rozšiřovat povědomí o klasickém i současném světovém repertoáru uváděním u nás dosud neznámých titulů. Ke spolupráci na tomto úkolu byli přizváni dva v současnosti nejvýznamnější čeští překladatelé muzikálových textů, Michal Prostějovský a Adam Novák. V české premiéře se zdařilo uvést Rodgersův muzikál Caroussel nebo Gilbertova a Sullivanova opereta Piráti z Penzance v překladu Moniky Bártové. Dramaturgie souboru chce takto pokračovat i nadále. V roce uvede tři české premiéry: Monty Python’s Spamalot, český muzikál Cesta kolem světa za 80 dní (uveden zatím pouze v Polsku) a dnes již „klasický“ americký muzikál Gypsy.

Vedle kmenového režiséra a šéfa souboru Romana Meluzína tu působí několik stálých hostujících režisérů a choreografů, kteří patří ke špičkám v oboru. Za všechny jmenujme režiséry Petra Novotného a Radka Balaše a choreografa Pavla Strouhala.

Plzeňský soubor vyzývá ke spolupráci individuality ze širokého spektra divadla a hudby - jak zkušené matadory muzikálových scén, ostřílené mimo jiné na jevištích pražské Spirály, Goya Music Hall, Hybernie, Hudebního divadla v Karlíně, Semaforu či Městského divadla Brno, tak progresívní leadry současné hudební scény z takových formací jako jsou TataBoys či Monkie Business. Uměleckou úroveň produkce souboru pak potvrzuje mj. počet prestižních Cen Thálie, které ověnčily řadu interpretů v muzikálovém oboru: Jan Ježek získal cenu za roli Freda Grahama v muzikálu Kiss Me Kate, Stanislava Topinková-Fořtová po předchozích nominacích za roli Paní Johnstonové v muzikálu Pokrevní bratři, Daniela Šinkorová za Sally Bowles v Kabaretu a Zuzana Kolářová-Krištofová za roli Velmy v Chicagu.