CS
pondělí, 24 srpen 2020 21:15

Česká premiéra Soumraku bohů

Vůbec poprvé se plzeňští diváci mohou těšit na divadelní adaptaci slavného italského filmu Soumrak bohů, kterou s činoherním souborem nastudovala jeho kmenová režisérka Natália Deáková. Česká premiéra dramatu o manipulaci, intrikách a touze po moci je naplánovaná na 25. srpna 2020 ve Velkém divadle.

Film Soumrak bohů, jenž byl nominován na Oskara za nejlepší původní scénář, byl natočen v roce 1969 jedním z nejvýznamnějších evropských režisérů 20. století, Luchinem Viscontim. Tento představitel neorealismu, jehož pozdější díla se vyznačují výrazně temnou a ponurou atmosférou, se narodil v roce 1906 v Miláně do slavného šlechtického rodu. A právě jeho rodinné zázemí, jak autor sám přiznal, mu do jisté míry sloužilo jako inspirační zdroj právě pro tento osobitý film, jehož hlavní téma je morální úpadek vyšších společenských vrstev a rozpad rodiny.

Divadelní adaptace Soumrak bohů vypráví o osudu německé rodiny průmyslníků von Essenbeck v době, kdy se k moci definitivně dostává Adolf Hitler. Po smrti bosse Joachima von Essenbecka se členové rodiny postupně zaplétají do nacistické ideologie a propadají touze po moci a majetku. „Diváky čeká příběh, který bravurně rozkrývá mechanismy moci v rámci jedné rodiny a ukazuje, kam až může zrůdná ideologie zajít,“ přibližuje dílo dramaturgyně Marie Špalová. „Naše inscenace sice vychází z filmového scénáře, je ale jeho divadelní úpravou přizpůsobenou podmínkám jeviště Velkého divadla,“ zdůrazňuje Vladimír Čepek. 

„Viscontiho opus Soumrak bohů je fascinující mimo jiné tím, jak nahlíží na fenomén zla – jde o zlo mocné, sebevědomé, chytré a taky velice přitažlivé – zlo, které umí fascinovat, aniž bychom si to byli schopni uvědomit. Visconti zobrazuje nacismus v celé jeho rafinovanosti – na jedné straně jako záležitost navenek extrémně estetizovanou, a tak i velice působivou, na druhé jako perverzně zvrhlou ideologii, jíž můžou podlehnout jen stejně tak zvrhlí jedinci. Tímto přístupem jsme se nechali inspirovat i při vytváření režijně – výtvarné koncepce. Myslím, že se můžeme těšit na několik zajímavých hereckých studií extrémních lidských charakterů a zároveň na výtvarně výraznou inscenaci,“ podotýká režisérka Natália Deáková.

Hlavu rodiny Jaochima von Essenbecka ztvární Pavel Pavlovský, v dalších rolích se představí Martin Stránský, Zuzana Ščerbová, Andrea Mohylová, Vladimír Pokorný, Klára Krejsová, Zdeněk Hruška, Martin Zahálka ml. a další. Hlavní postavu, zdánlivě submisivního Martina, ztvární mladý člen souboru Matyáš Darnady. „Osobně mě zajímala psychologie postavy Martina, respektive explorace této ‚narušené‘ lidské osobnosti, její deviace a následné hledání podobných principů v sobě samém, paralelně s tématy samotné hry,“ komentuje zkoušení nové role Matyáš Darnady.

Jeviště Velkého divadla promění v sídlo rodiny von Essenbeck scénografie Lukáše Kuchinky, jenž se v poslední době v plzeňském divadle podílel na opeře Carmen či činohře R.U.R., herci obléknou kostýmy Jany Smetanové (Brouk v hlavě, Alenka v říši divů), a atmosféru silného příběhu o krutosti lidského jednání podtrhne hudba Jakuba Kudláče.