CS

Ostatní inscenace

Březina Aleš

Jeden z nejvýznamnějších současných českých hudebních skladatelů se narodil v září 1965 v Teplicích. Nejprve vystudoval hru na housle na Konzervatoři v Plzni a následně muzikologii na univerzitách v Praze, Basileji a Berlíně. Skládá koncertní, divadelní i filmovou hudbu.

Jeho díla hrají prakticky všechny české orchestry, ale také např. hamburští filharmonikové. Je autorem skladeb Falling Leaves pro klavír a orchestr, Requiem pro sóla, sbor a orchestr, melodramu A-ha nebo klavírního tria Kawasakiho růže, které je suitou z Březinových skladeb ke třem filmům režiséra Jana Hřebejka. Patří k vyhledávaným autorům filmové hudby a svými melodiemi podkreslil více než dvacet snímků (např. Musíme si pomáhatHorem pádemKráska v nesnázíchČerná slečnaObsluhoval jsem anglického králePřípad pro exorcistuVěra 68Marta ad.). Za svou filmovou hudbu byl třikrát nominován na cenu Český lev, za hudbu k filmu Líbánky na Cenu české filmové kritiky a za Kawasakiho růži na cenu European Film Composer 2010. Rozsáhlá je i jeho práce pro divadlo, kde spolupracoval s mnoha významnými režiséry. Spolu s Jiřím Nekvasilem je autorem opery Zítra se bude… o procesu s Miladou Horákovou, za kterou získal Cenu Alfréda Radoka za nejlepší hudbu v roce 2008. O pět let později měla v Národním divadle v Praze premiéru další Březinova opera Toufar. Zcela nezaměnitelné je pak jeho muzikálové pásmo Muchova epopej na libreto Šimona Cabana, které uvedlo Městské divadlo Brno v roce 2010. Scénickou hudbu zkomponoval také pro Krále LearaFigarovu svatbuVěc Makropulos a další inscenace.

Ve své vědecké práci se věnuje především bádání o Bohuslavovi Martinů a české a světové hudbě 20. a 21. století. Od roku 1995 je ředitelem Institutu Bohuslava Martinů v Praze a předsedou ediční rady Souborného kritického vydání děl Bohuslava Martinů.

Macbeth_NsO_FB_960x361.jpg